A közbeszerzési tanácsadó szakmája

A közbeszerzési tanácsadó – nem nehéz kitalálni – a közbeszerzésekben hivatott segédkezni. Pontosan mit is jelent ez? Nem teljesen szokványos, hogy egy adott tevékenység szakértőt kívánna meg, bár jelene esetben nevezhetik joggal inkább közbeszerzési tanácsadónak a szerepkört. Az alaptézis ugyanis az, hogy a közbeszerzési rendszer nem egy egyszerű műfaj. Adott egy szakma, amin belül pályázni kell, értelemszerűen ez az, amihez a pályázó jól ért. Mindemellett az ajánlatkérő is konyít hozzá valamennyire, különben igen nehezen tudná számonkérni a pályázott munkát. Ugyanakkor a pályáztatásnak van egy csomó olyan jogi vetülete, ami már megint egy másik szakismeretet igényel.

Tény és való: egy személyben ennyi mindenhez érteni csak bajosan lehet. Nem is jellemző. Nem mondom, hogy korunkban már nem léteznek igazi polihisztorok, de erre az eshetőségre építeni egy egész intézményt felelőtlenség volna. Ehelyett, ami valójában végbe megy az egy koprodukció. Viszont emiatt ezt a tevékenységet, jobban mondva mindenkinek a tevékenységeit – össze kell valaminek hangolnia. Ezt teszik a jogszabályok, és azokban pedig, aki eligazodik, az a közbeszerzési tanácsadó.

Mit nyújt a közbeszerzési tanácsadó az ajánlatkérőnek

Az ajánlatkérő esetek többségében egy önkormányzat, vagy más állami szerv, akik valamivel jobban jártasak azért a jogi szövevényes útvesztőkben, de teljes szakértőnek őket sem mondanánk. Nem is kell a teljes polgári törvénykönyvet betéve tudniuk hozzá. A közbeszerzési tanácsadó pont azért segíti őket, hogy biztosított legyen: a tevékenységük jogszerűen zajlott. Ebbe számos apróság beletartozik többféle formai és tartalmi elvárás teljesítése mellett. Ugyanakkor van pár pont, ami kiemelten fontos.

Ezek közül egy a pályázati elbírálás meghatározása. Bizony, ezt már azelőtt jóval meg kell határozni, hogy valaha is látták volna a pályaműveket. Pont annak érdekében, hogy pártatlan maradjon az elbírálás, már a kihirdetéskor nyilvánosságra kell hozni a majdani bírálási szempontokat. Ahogy a bírálóbizottságot is. Ez talán a keményebb dió, hiszen úgy kell összeállítani a tagokat, hogy értsenek is ahhoz, amit el kell bírálniuk, ugyanakkor ne legyenek érintettek a pályázat kimenetelében. Ezt a határvonalat egy közbeszerzési tanácsadó tudja igen hatékonyan meghatározni.

Ahol a közbeszerzési tanácsadó még jól jön, az a pályázati feltételek meghatározása. Az értelemszerűen érdeke a pályázat kiírójának, hogy ne a fél ország induljon egyszerre, mert sosem tudnák elbírálni. Éppen ezért szűkíteni kell a kört. Annyira viszont nem szűkíthetik, hogy teljességgel kizárják magát a versenyt is. Ezt a határvonalat szintén nem könnyű megtalálni egy közbeszerzési referens nélkül.

A közbeszerzési tanácsadó és az ajánlattevő

Ez már egy klasszikusabban ismert tevékenységi kör, az ajánlattevő összeállít egy pályázatot és azt először leellenőrzi a közbeszerzési szaktanácsadó. Na, ez már nem ilyen egyszerű, de kezdjük ott, hogy nem is így indul feltétlenül. Ugyanis a közbeszerzési tanácsadó olyat is vállal, hogy pályázat monitoring. Ez azt jelenti, hogy folyamatosan figyeli a kiírt pályázatokat és alkalmasint értesíti a megbízóját, ha olyat lát, ami az ő profiljába vághat.

Ha viszont eljutottak oda, hogy már van egy konkrét pályázat, amire le akarnak adni egy anyagot, azt fontos megemlíteni, hogy az anyagot nem a közbeszerzési tanácsadó állíja majd össze. Nem is az ő hatásköre. Abban nyújt ő segítséget, hogy a határidők, feltételek teljesülésére felhívja a figyelmet, természetesen alaki és formai követelmények szempontjából leellenőrzi a beadni szándékozott dokumentumot, de nem rajta áll vagy bukik a pályázat sikere. Vele biztosak lehetünk abban, hogy jogszerűen pályáztunk, de hogy sikeresen-e? Az már rajtunk múlik.

A közbeszerzési tanácsadó mi is csinál sikeres pályázat után?

Mind ajánlatkérői, mind ajánlattevői szempontból kevésbé értelemszerű, hogy ugyan mi is történik, mikor megvan a nyertes pályázat. Az biztos, hogy megindul a kivitelezés, és a munka oroszlánrésze értelemszeren a pályázóé. Ellenben ez azért nagy meló, és a nagy melóval együtt jár a hibázás lehetősége. Talán már sejthető, hogy ki is segít nekünk? Hát persze, hogy a közbeszerzési tanácsadó! Két oldalról is.

Az talán már eddig is tiszta volt, hogy az ajánlattevő és az ajánlatkérő nem ugyanazt a közbeszerzési szaktanácsadót alkalmazza. Éppen ezért a feladatkörök is jól eloszlanak már ekkorra. Az ajánlatkérő képviseletében az ő közbeszerzési tanácsadójuk a korábban meghatározott mérföldköveket ellenőrizni: rendben haladnak-e a munkálatok? Míg a kivitelezőt a saját közbeszerzési szaktanácsadója pont ezekre a mérföldkövekre segíti felkészülni. Az ilyen jellegű beruházásoknál rengeteg munkafolyamat egymásra épül, így előre látni ezek egymásra gyakorolt hatását pláne, ha a különféle jogszabályok diktálta feltételeket és határidőket is számításba vesszük, jól tudja egy viszonylagosan külső szemlélő, a közbeszerzési tanácsadó.