Te tudod a szemüveg honnan indult?

Hajlamosak vagyunk azt gondolni, hogy a szemüveg egy modern eszköz, és a lencse, ami benne van az ipari forradalom egyik csúcsterméke. Nos, nem akarom természetesen kisebbíteni a szemüveg gyártók és fejlesztők érdemeit, de nem a lencse volt a legnagyobb nehézség ebben a tekintetben. Ugyanis ha visszatekerünk pár évezredet az időben, kikötünk az ókori Kínában például, ahol már kísérletezgetnek a lencsék csiszolásával. Sőt, nem lenne távol-kelet, hanem vették volna észre, milyen jól is fest egy egy színes lencse.

Szóval már igencsak régen ismert tény volt, hogy a lencsét csiszolva javíthatóak a látási problémák. Viszont az, hogy ezeket a lencséket hogyan is lehetne rögzíteni egy emberi arcon.. na ez volt az igazi fejtörő! A vicces az, hogy erre a problémára is találunk megoldást, ha elég messze és régen keressük. Ugyanis például az inuit törzsek, akik Északon, a végtelen hómezőkön vadásztak, gyakran szenvedtek a túlzott napsütés ártalmaitól. Nem csak a bőr képes leégni, a szemnek is kártékony a túl sok sugárzás. Erre pedig megalkották a hószemüveget. Egy jávorszarvas agancsot véstek ki, ezen a vékony sávon át jóval kisebb napsugárzásnak voltak kitéve, de még láttak eleget. Az agancsot pedig szépen hozzászíjazták a fejükhöz. A „civilizált világ” pedig egészen a tizenkilencedik századig molyolt azon, hogy ezt a két dolgot újra felfedezze és összerakja.

A szemüveg kezdeti megítélése

Érdekes utat futottak be a látáskorrekciós eszközök, ami a megítélésüket illeti. Az első eszközök még nem olyan szemüvegek voltak, mint amilyeneket manapság használunk. Ez még a kísérletező fázis volt, mikor nem a teljes látásélességet tudták visszaadni, csupán javítani valamennyit rajta és főként az olvasási nehézségekben jelentett segítséget egy egy ilyen eszközt. Ez volt a lornyonok, zvekkerek kora, a monopoli emberke fél szeme előtti monokli is ilyen. Ezek viszont még igen drágák voltak és éppen ezért a tehetősebb rétegek sajátját jelentette egy egy ilyen eszköz. Aranyozott és mívesen díszített tárgyakat képzeljünk, amik fensőbbséges, arisztokratikus és tanult megjelenést kölcsönöznek viselőjének.

Amikor aztán létrejött a szemüveg maga és először terjedni kezdett, megváltozott a helyzet. Egy felől a tömeggyártás oltárán áldozni annyit jelentett, hogy a díszítettséggel szakítani kellett a gazdaságosság és megfizethetőség érdekében – ami azért így is egész is vagyon volt egy egyszerűbb család számára. Másfelől nem igazán létezett választék, csak minimális mértékben a korábbi darabokkal ellentétben ezek nem egyedi kérésre, megrendelésre készültek. Így hát az, hogy jól állt-e a viselőjének, kifejezetten lutri volt. Az egyszerűbb, alkalmasint tanulatlan népréteg tehát azzal szembesült, hogy valaki, ha nem képes ellátni a napi feladatait, kvázi mintha fogyatékkal élne, esetek döntő többségében egy számára kifejezetten előnytelen okuláréval van megbélyegezve.

Aki pedig fizikailag nem tud rendesen teljesíteni huzamosabb ideig, mert a legtöbb sportban követelmény, hogy kellően jól lásson, az általában a szellemi kihívásokat keresi. Esetek többségében aki szemüveget viselt, művelt és okos is volt. Így tehát nem csoda, ha kezdetektől kezdve az a képzet éledt az átlagemberben, hogy a szemüveges okos, de nem ügyes ember. A fizikai erő pedig egy tanyán, kis faluban sokkal többet ér, így a szemüveg a gyengeség szimbóluma is lett. Öregemberek viselnek szemüveget, akik túl vannak már életük derekán. Ekkor vált először hiúsági kérdéssé a szemüveg.

A szemüveg népszerűségre tesz szert

Na hát ez elég sok negatívum, amit ellensúlyozni kéne. Hogy is sikerült? Hiszen napjainkban a szemüveg egy divatos kiegészítő? Hát úgy, hogy az amerikai hadsereg pilótáinak pont úgy bántotta a túl sok napsütés a felhők fölött a szemét, mint az inuitoknak a végtelen hőmezőkön. És berendelték az első napszemcsiket, meg polaroid szemüvegeket. A hidegháborúban pedig egy fess amerikai pilótánál, aki napszemüvegében virít, kevés szexibb látvány akadt. A kiegészítőt hamar magáévá tette Hollywood is, így vált ez a menő, és a vonzó szimbólumává, majd olyan dinamikusan fejlődő kiegészítővé, ami stílusában korszakokat jellemez.

Miután a divatipar felkapta a kerettervezést, ráébredt a szemüveg gyártás, hogy ezt bizony a hagyományos szemüvegeknél is kamatoztatni lehet. Napjainkra, ha betévedünk egy optika üzletbe találunk férfiaknak és nőknek külön szemüveg részleget. Ezen belül pedig a klasszikustól az irodain át az egész trendy és modern stílusokig olyan választékot, amiben nem, hogy olyat fogunk találni, ami előnyösen áll, de olyat is, ami tükrözi az egyéniségünket.

Mindemellett pedig egész szolgáltatások épülnek arra, hogy a lehető legkényelmesebb legyen hordani is ezeket. A lencse lehet vékonyított, karcmentes, fényre sötétedő, lehet rajta UV szűrés, polaroid réteg és kékfény védő réteg is. Napjainkban ráadásul a geek sem ciki többé, próbálkoznak divatikonná varázsolni számítógépes játékokra ráált „nerd” karaktereket is, így a technikai megszállottság, alkalmasint a számítógépek világában való elmélyülés és az ezzel összefüggő szemüveg hordás már egyáltalán nem olyan kvalitás, amit szégyellni kellene.